Köpvillkor

1. TILLÄMPNINGSOMRÅDE

Dessa köpvillkor gäller alla beställningar från ROSE Bikes GmbH.

2. SÄLJARE

Försäljningskontraktet ingås tillsammans med ROSE Bikes GmbH, Schersweide 4, 46395 Bocholt, Tyskland: domstolen i Coesfeld HRB8315.
Du kan nå vår kundtjänst angående frågor, klagomål och liknande under måndag till fredag mellan 08:00 och 18:30 och på lördagar mellan 09:00 och 13:00 på telefon 00 800 22 77 55 55 (gratis från fasta telefoner, samtal från mobiltelefon kan kosta)

3. SLUTANDE AV AVTAL

Presentationen av varorna på hemsidan är inte ett bindande erbjudande, utan har mer formen av en inbjudan till beställning. Genom att klicka på ”Beställ” -knappen lägger du en bindande beställning gällande produkterna i varukorgen. När beställningen anländer till oss bekräftar vi detta omedelbart, men denna bekräftelse är inte ännu ett bindande godkännade av din beställning. Försäljningskontraktet är accepterat när vi skickar ytterligare en bekräftelse per e-post och levererar beställningen.

4. FORMULERING AV KONTRAKTET

Vi sparar formuleringen av kontraktet och sänder dig detaljerna angående din beställning, samt våra köpvillkor per e-post. Detaljerna gällande din beställning kan du efter inloggning se på ditt kundkonto.

5. KONTRAKTETS SPRÅK

För alla tyska beställningar är kontraktets spåk tyska. När du beställer från ett annan land än Tyskland kan du välja mellan tyska, engelska, holländska, franska och italienska.

6. RÄTTEN ATT RETURNERA

6.1
Kunden har rätt att returnera inom 30 dagar.

6.2 Returpolicy
Rätten att annullera din beställning
Du har rätten att annullera detta kontrakt inom 30 dagar, utan att behöva ange något skäl. 30 dagar räknas från när slutkunden eller dess ombud tar emot beställningen. För att ha rätt att annullera beställningen måste du informera oss

ROSE Bikes GmbH
- Customer Service –
Schersweide 4
46395 Bocholt
Germany

E-Mail: retoure@rosebikes.com
Tel.: +49 28 71 - 27 55 - 55
Fax: +49 28 71 - 27 55 - 50

om att du vill annullera beställningen med ett klart meddelande (t.ex. brev, fax eller e-post). Du kan också använda dig av formuläret för annullering,, men du måste inte. Vi måste ha meddelandet om annullering inom 30 dagar från mottagandet av beställningen.
Resultatet av en annullering
Om du annullerar detta kontrakt inom 30 dagar, krediterar vi tillbaka allt du har betalt, inklusive fraktkostnaderna (förutom extra kostnader som kan uppstå om du väljer en frakttyp som är dyrare än den frakttyp vi använder som standard). Vi krediterar dig så fort som möjligt, men senast inom 14 dagar efter att vi fått meddelande om annulleringen. Vi krediterar med samma betalningsform som den ursprungliga transaktionen, om vi inte kommit överens om annat. I vilket fall som helst, skall kunden inte drabbas av extra kostnader i samband med returen. Vi kan hålla inne krediteringen tills vi har fått beställningen i retur. Returer skall skickas till

ROSE Bikes GmbH
- Logistics Centre -
Isselburger Str. 17
46395 Bocholt

utan dröjsmål och i vilket fall som helst, inte senare än 30 dagar från att vi blev informerade om annulleringen. Kunden anses vara ansvarig för produkterna i returen. Kunden är ansvarig för skador som kan uppkomma under returtransporten, och kan bli tvungen att betala för skador på varorna som uppkommit under returtransporten.

6.3 Begränsningar i returrätten
Returrätten gäller inte

• tvaror som är tillverkade eller specialbeställda enligt individuella specifikationer för/av kunden,
• ljud- och videoinspelningsprodukter och programvara i förslutna förpackningar som har öppnats efter leverans.

7. PRISER OCH FRAKTKOSTNADER

7.1 Priser

Alla priser anges i det valda leveranslandets egen valuta, inklusive skatt:

Tyskland: standard MwSt. 19% // reducerad MwSt. 7% (Organisationsnummer: VAT ID no.: DE 811 440 544)

Österrike: MwSt. 20% (VAT ID no.: AT 406/0270)
Nederländerna: BTW. 21% (VAT ID no.: NL 823328648B01)
Storbritannien: VAT. 20% (VAT ID no.: GB 975077385)
Frankrike: TVA. 20% (VAT ID no.: SIRET No. FR 70521605071)
Sverige: Moms. 25% (VAT ID no.: SE502070394701)
Luxemburg: Ust. 17% (VAT ID no.: LU 24929607)
Italien: IVA. 22% (VAT ID no.: IT00144759990)
Finland: ALV. 24% (VAT ID no.: FI 2421895-2)
Danmark: Moms. 25% (VAT ID no.: DK12627769)
Belgien: BTW. 21% (VAT ID no.: BE.0837.793.948)


7.2 Fraktkostnader

a. Priserna på hemsidan innehåller inte fraktkostnader. För ytterligare information om fraktkostnader, gå till www.rosebikes.se/shipping. Leveranskostnaderna visas separat i varukorgen innan utcheckning. Köparen betalar fraktkostnaden, ifall att beställningen inte faller innanför ramarna gällande fri frakt.



b. Tullkostnader för leveranser till Schweiz/Liechtenstein

För leveranser till Schweiz/Liechtenstein kan det uppkomma ytterligare kostnader i tillägg till fraktkostnaderna. Vi tar hand om hela importprocessen, kunden behöver inte göra något. Så här räknar man: Vi tar bort den tyska momsen (i nuläget 19% eller 7%). Efteråt adderar vi schweizisk moms (i nuläget 7,7%) plus 1,3% tull, samt fraktkostnader. Du betalar det belopp som står på fakturan. Du behöver inte belala någonting ytterligare till ditt lokala postkontor!

d. Fraktkostnader gällande leveranser utanför EU och internationella leveranser

Vi erbjuder olika fraktalternativ. Besök vår hemsida för detaljerade fraktkostnader, eller fråga offert när du beställer.


e. Specialkrav gällande frakt av cyklar

Elcyklar kan inte skickas till alla länder. Fråga oss innan beställning.


8. LEVERANS

8.1. Leverans inom Tyskland

I vår lager har vi fler än fyra miljoner artiklar klara för omedelbar leverans. Alla produkter som finns i lager skickas iväg följande arbetsdag (Mån-Fre) efter beställning. Den vanliga leveranstiden är en till två dagar. Om ingen ytterligare info anges angående en speciell produkt, kommer den att levereras inom tio dagar från beställning. För beställningar som betalas med ”förskottsbetalning” kan leveranstiden vara lite längre. För alla andra betalningsmetoder, börjar leveranstiden en dag efter ingånget avtal. Den totala leveranstiden beaktar inte helgdagar, utan endast arbetsdagar. Om en produkt i din beställning inte finns tillgänglig för leverans, kommer du att meddelas om detta omedelbart. Den restnoterade produkten skickas i en separat leverans så fort den finns tillgänglig. Om du inte vill ha en separat leverans, meddela oss om detta i beställningsskedet. Den separata leveransen med den restnoterade artikeln är naturligtvis kostnadsfri för kunden. .

8.2. Leveranser över hela världen

Varorna leveras vanligen inom två till fem arbetsdagar, men senast inom 10 arbetsdagar (extra tid för tullklarering behöver tas i beaktande för länder utanför EU). Uppdaterad lista på vanliga leveranstider finns här: www.rosebikes.se/shipping. En separat leverans av restnoterade produkter är tyvärr inte möjligt för leveranser utanför EU.

För leveranser utanför EU, kommer momsen att dras bort innan debitering. För leveranser utanför den Europeiska Unionen kan skatter och tullavgifter förekomma i mottagarlandet. För mer detaljerad information angående tull- och importregler i ditt land, kontakta den lokala handelskammaren eller tullmyndigheten.

FTA free trade agreement med EU:
ROSE Bikes är inte en godkänd exportör. Ursprungslandet för alla produkter anges på fakturan, vilket kan påverka importen till ett icke-EU-land. Kontakta den lokala tullmyndigheten för mer information.

9. BETALNINGSALTERNATIV

Vi godkänner följande betalningsalternativ:

Kontant betalning vid leverans:

Kunden betalar till postiljonen. Notera att det tillkommer en kostnad på 5,60€ vid kontantbetalning vid leverans. Kontant betalning vid leverans erbjuds endast kunder inom Tyskland.

Kreditkort:

Hos oss kan man betala med MasterCard eller VISA. Ange giltigt kreditkortsnummer, CVC/CVV-kod och giltighetstid när du beställer. Vi debiterar när din beställning skickas iväg.

PayPal:

PayPal är ett säkert, enkelt och snabbt betalningsalternativ. Om du ännu inte har ett PayPal-konto, så är det enkelt att skapa ett: Besök https://www.paypal.com/se/ för att länka ditt bankkonto eller kreditkort till ditt PayPal-konto, för att kunna betala med PayPal. Vi debiterar ditt PayPal-konto vid beställning. Vänligen notera att betalningar via PayPal endast fungerar inom EU.

Sofort-Überweisung:

Det är enkelt, säkert och bekvämt att betala med SOFORT Überweisung. Det här är en direktöverföring mellan banker och pengarna överförs i realtid. Du behöver tillgång till nätbank för att kunna utföra detta. I slutet av beställningsprocessen kommer du automatiskt att länkas vidare. (Möjligt endast i följande länder: DE, BE, IT, NL, SK, AT, ES.)

Faktura:

Betala bekvämt genom att överföra beloppet efter att du tagit emot leveransen. Faktura är endast tillgängligt för våra tyska kunder. Endast för privatkunder. Företag eller institutioner kan inte betala med faktura.

Kontoöverföring: (ej i Sverige)

När du gör din beställning kan du överföra totalbeloppet i förskott tillsammans med din kund- och fakturanummer, fullständiga namnuppgifter och hemort. Vänligen använd SEPA-betalning för att överföra beställningens totalsumma i Euro till kontot vid Stadtsparkasse Bocholt (se nedan).

Internationella kunder, vänligen använd en SEPA-betalning för att överföra totalbeloppet till vårt i

EUR transfers:
Stadtsparkasse Bocholt
IBAN: DE 02 4285 0035 0000 1352 51
Swift/BIC: WELADED1BOH
Markt 8
46399 Bocholt
Germany

Kom ihåg leveranskostnaderna vid förskottsbetalning.

10. ÄGANDERÄTTEN

Vi äger varorna tills varorna är till betalda i sin helhet.

11. GARANTIER

11.1
Angående eventuella fel som uppkommer under garantitiden, strävar vi till att hitta en lösning genom reparation eller utbyte. Dessutom har kunden rätten att kräva lägre pris, annullering av order eller kompensation för skador i enlighet med konsumentskyddslagen.

11.2
I vissa fall erbjuder vi en mer omfattande garanti än vad lagen kräver. Begagnade artiklar har en garantitid på ett år från inköpsdatum, alla andra artiklar har två års garanti, detta gäller även reparationer.

a. ROSE-garanti för ROSE-cyklar och ROSE-gaffla

Din ROSE-cykel levereras tillsammans med ett garantipaket. Vi ger två års garanti på cykelns alla komponenter. Trasiga ekrar på hjul av märkena ROSE eller Xtreme som byggs enligt kundens önskemål (gäller inte serietillverkade hjul) byter vi ut i tio år. På ROSE-ramar och -gafflar gäller sex års garanti. Den här garantin gäller inte skador i ytbehandlingen, eller färgförändringar orsakade av UV-ljus. Ramgarantin gäller inte heller för lagringar i fulldämpade ramar, eller växelöron. Andra lager (som t.ex. styrlager och vevlager) som inte är en del av ramen är också undantagna garantivillkoren. Garantin gäller endast första ägaren. Godkända reklamationer repareras eller ersätts under garantiperioden. Alla övriga krav exkluderas. Om ROSE inte kan ersätta kunden med en exakt liknande ram eller gaffel som reklamationen gäller, förbehåller vi oss rätten att erbjuda en liknande produkt. I detta fall har kunden inte rätt att kräva en exakt likadan produkt som reklamationen gäller, ej heller kan kunden kräva ersättning för komponenter som inte är kompatibla. Den här garantin gäller inte skador orsakade av normal användning, felaktigt handhavande, olyckor eller felaktig montering. Den här garantin gäller inte heller skador som har uppkommit på grund av att man inte har följt tvätt- och servicerekommendationerna i bruksanvisningarna för cykeln och framgaffeln (se kapitel 8 i bruksanvisningarna). Spara kvittot, det gäller som garantibevis och inköpsdatumet gäller som start för garantin. ROSE betalar fraktkostnader och monteringskostnader vid godkända garantifall.

b. Crash Replacement –garanti för ROSE-ramar, ROSE-framgafflar och vissa ROSE-hjul

Om din ROSE-ram, ROSE-framgaffel eller ROSE-hjul som har crash replacement –garanti skadas eller förstörs i en olycka eller krock inom sex år från inköpsdatumet, kan du köpa en likadan eller liknande ROSE-ram, ROSE-framgaffel eller ROSE-hjul ur det sortiment som då finns tillgängligt, med 50% rabatt från det rekommenderade priset. I Tyskland hämtar vi ramen, framgaffeln, ramen eller hjulet från kunden fraktfritt. Utanför Tyskland debiterar vi endast fraktkostnaderna. Om cykelramen behöver bytas och kunden vill att vi gör jobbet, så kostar detta 100€. Denna garanti gäller endast för skador som eventuella försäkringar inte täcker. Om ram, framgaffel eller hjul byts ut, och exakt likadan produkt inte finns i sortimentet längre, erbjuder vi som alternativ den produkt som är mest lik den ursprungliga. I dessa fall kan inte kunden kräva att vi levererar den ursprungliga produkten och ROSE är heller inte ansvarig för eventulla problem gällande kompatibiliteten hos komponenterna. Utbytta delar ägs av ROSE, och de återvinns på korrekt sätt.

c. Tillverkar- och återförsäljargarantier

Alla garantier som anges är tillverkar- eller återförsäljargarantier. Respektive garantityp indikeras skilt för olika produkter. Extra tillverkar- eller återförsäljargarantier träder inte i kraft om det är fråga om olämplig hantering eller normalt slitage (förutom om detta nämns speciellt för ifrågavarande produkt). För en reklamation, vänligen skicka den defekta produkten och en beskrivning av problemet till: ROSE Bikes GmbH, 46393 Bocholt, Tyskland.

12. RETURER / KOSTNADER FÖR RETURER

Våra kartonger kan också med fördel användas för returer. En returetikett finns i alla leveranser som skickats till Tyskland, Schweiz och Liechtenstein. För alla andra länder listade nedan kan du också skriva ut en returetikett för gratis retur, genom att klicka på respektive länk (returetiketten kan inte användas för cyklar, se Transportskador/Reklamationer för mer information). Lämna in paketet till närmaste DHL Servicepoint med returetiketten fastklistrad. Lägg också med returblanketten i lådan. Returer från EU-länder, Schweiz och Liechtenstein är endast gratis om man använder vår returetikett eller om vi ordnat upphämtning. Om kunden önskar returnera från något annat land, är det kunden som står för alla returkostnader inklusive tullavgifter.

Användningen av returproceduren som erbjuds är inte obligatorisk för att använda dig av din ångerrätt.

Välj ditt land för att skapa en returetikett:

Belgien

Bulgarien

Cypern

Danmark

Estland

Finland

Frankrike

Grekland

Irland

Italien

Lettland

Litauen

Luxemburg

Nederländerna

Polen

Portugal

Rumänien

Slovakien

Slovenien

Spain

Storbritannien

Sverige

Tjeckien

Tyskland

Ungern

Österrike


13. Transportskador/klagomål

Vänligen meddela oss genast om du upptäcker en transportskada på din vara. Om du får ett paket som är skadat, öppna det direkt medan den som levererat paketet finns på plats och begär en skriftlig bekräftelse på att paketet var skadat vid leverans. Att inte kontrollera ett skadat paket, eller att inte öppna det i närvaro av fraktfirmans representant påverkar inte dina lagliga garantirättigheter.

Om du har frågor, vänligen kontakta vår kundservice 00 800 22 77 55 55 (gratis från trådtelefon, samtal från mobiltelefon kan medföra en avgift).

Vänligen returnera paketet med vår returblankett (ej för cyklar). Ifall du har en reklamation angående kläder, vänligen tvätta plagget före du returnerar det. Om du returnerar hjälmar eller skor, använd hellre det paket som skorna levererades i, i stället för endast själva skolådan. Observera att de nämnda villkoren inte är en förutsättning för att du ska kunna utöva rätten att annullera eller hävda dina garantianspråk. För klagomål gällande cyklar vänligen kontakta vår Pro Service (+49 (0) 28 71 / 27 55 14).

14. VAL AV JURISDIKTION

14.1
För alla avtal som ingås mellan ROSE Bikes GmbH och kunden gäller tysk lag. Förenta nationernas konvention angående avtal om internationella köp av varor gäller inte. Förutsatt att kundens bostadsort inte är i Tyskland, utan en annan stat inom EU, gäller den här statens bestämmelser och konsumentskyddslagstiftning om dessa ger kunden ytterligare rättigheter jämfört med den tyska lagstiftningen. (Art. 6 Kap. 2 Rom I-förordningen)

14.2
Om kunden inte är en privatperson, skall eventuella rättsfall prövas i Düsseldorf.

15. LÄNKAR

I den omfattning som webbsidan innehåller externa länkar (hyperlänkar) till webbsidor från tredje part, ligger ansvaret för innehållet på dessa sidor helt hos respektive operatör. ROSE Bikes har kontrollerat alla länkade sidor för lagöverträdelser innan länkarna till dessa sidor har skapats. Trots detta har ROSE Bikes inget inflytande över innehållet på dessa länkade sidor och således är ROSE Bikes inte ansvarig för innehållet på någon länkad sida. ROSE Bikes kontrollerar regelbundet innehållet på länkade sidor och tar omedelbart bort ifrågavarande länk om olagligheter upptäcks på en länkad sida.

16. DIVERSE

16.1
Viktspecifikationer, geometrier och egenskaper är information som meddelas av tillverkare. ROSE Bikes förbehåller sig rätten att leverera varor med tekniska förbättringar liksom färgavvikelser. Fel eller stavfel är inte bindande och vi tar inget ansvar för detta. Leveranserna är beroende av lagersituationen.

16.2
Tvistlösning på nätet enligt Art. 14 Sektion 1 ODR-VO: Europeiska kommissionen kommer att skapa en webbplattform for tvistlösning på nätet (OS). Webbplattformen finns här: https://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Vi försöker alltid att lösa problem i godo. Dessutom har vi beslutat att inte delta i några rättegångar, eftersom vi inte är tvungna att göra detta. Vår e-postadress är: info@rosebikes.com.
 


17. ALLMÄNNA ANVÄNDARVILLKOR FÖR "MIN CYKEL" OCH KOMMENTARFUNKTIONERNA PÅ ROSEBIKES.SE

17.1
Syftet med den här plattformen är att cyklister skall kunna kommunicera och få utbyte av varandra. Därför förväntar vi oss ett respektfullt beteende av alla användare.

17.2
AInlägg kommer att publiceras med användarens namn eller användarnamn, tillsammans med profilbilden som användaren har lagt till kontot.

17.3
Vänligen skriv inga sådana inlägg som innehåller något som kan skada andra personers integritet eller strider mot lagen.

17.4
Innan du laddar upp bilder, filmer eller information om andra människor, måste användaren ha lov att få publicera informationen. Det är du som användare som publicerar informationen och inte ROSE. Du som användare måste förklara för de berörda individerna vilken information du kommer att publicera och var.

17.5
Identitetshandlingar eller andra känsliga uppgifter får inte publiceras.

17.6
Om man bryter mot dessa användarvillkor, har vi rätten att radera inläggen som bryter mot villkoren och blockera användaren från "Min Cykel".

Vår integritetspolicy hittar du här!

Leverantörsuppgifter

ROSE Bikes GmbH
Schersweide 4
46395 Bocholt
Tyskland
Telefon: +49 (0) 28 71 / 27 55 55;
Fax: +49 (0) 28 71 / 27 55 50
E-post: info@rosebikes.com
Företagets hemort: Bocholt
Företaget är registrerat: HRB 8315, local court of Coesfeld
Företagets ledning: Erwin Rose, Stefanie Rose, Thorsten Heckrath-Rose
VAT ID no.: DE 811 440 544, WEEE Reg. No.: DE 26905420, WEEE Reg. No.: NL 0592