Köpvillkor

1. TILLÄMPNINGSOMRÅDE

Dessa köpvillkor gäller alla beställningar från ROSE Bikes GmbH.

2. SÄLJARE

Försäljningskontraktet ingås tillsammans med ROSE Bikes GmbH, Schersweide 4, 46395 Bocholt, Tyskland: domstolen i Coesfeld HRB8315.
Du kan nå vår kundtjänst angående frågor, klagomål och liknande under måndag till fredag mellan 09:00 och 17:00, lördag mellan 09:00 och 13:00 på telefon 00 800 22 77 55 55 (gratis från fasta telefoner, samtal från mobiltelefon kan kosta)
Our products and services are only directed to private consumers, we do not sell to commercial customers.

3. SLUTANDE AV AVTAL

Presentationen av varorna på hemsidan är inte ett bindande erbjudande, utan har mer formen av en inbjudan till beställning. Genom att klicka på ”Beställ” -knappen lägger du en bindande beställning gällande produkterna i varukorgen. När beställningen anländer till oss bekräftar vi detta omedelbart, men denna bekräftelse är inte ännu ett bindande godkännade av din beställning. Försäljningskontraktet är accepterat när vi skickar ytterligare en bekräftelse per e-post och levererar beställningen.

4. FORMULERING AV KONTRAKTET

Vi sparar formuleringen av kontraktet och sänder dig detaljerna angående din beställning, samt våra köpvillkor per e-post. Detaljerna gällande din beställning kan du efter inloggning se på ditt kundkonto.

5. KONTRAKTETS SPRÅK

För alla tyska beställningar är kontraktets spåk tyska. När du beställer från ett annan land än Tyskland kan du välja mellan tyska, engelska, holländska, franska och italienska.

6. RÄTTEN ATT RETURNERA

6.1
Kunden har rätt att returnera inom 30 dagar.

6.2 Returpolicy
Rätten att annullera din beställning
Du har rätten att annullera detta kontrakt inom 30 dagar, utan att behöva ange något skäl. 30 dagar räknas från när slutkunden eller dess ombud tar emot beställningen. För att ha rätt att annullera beställningen måste du informera oss

ROSE Bikes GmbH
- Customer Service –
Schersweide 4
46395 Bocholt
Germany

E-Mail: customerservice@rosebikes.com
Tel.: +49 28 71 - 27 55 - 55

om att du vill annullera beställningen med ett klart meddelande (t.ex. brev, fax eller e-post). Du kan också använda dig av formuläret för annullering,, men du måste inte. Vi måste ha meddelandet om annullering inom 30 dagar från mottagandet av beställningen.
Resultatet av en annullering
Om du annullerar detta kontrakt inom 30 dagar, krediterar vi tillbaka allt du har betalt, inklusive fraktkostnaderna (förutom extra kostnader som kan uppstå om du väljer en frakttyp som är dyrare än den frakttyp vi använder som standard). Vi krediterar dig så fort som möjligt, men senast inom 14 dagar efter att vi fått meddelande om annulleringen. Vi krediterar med samma betalningsform som den ursprungliga transaktionen, om vi inte kommit överens om annat. I vilket fall som helst, skall kunden inte drabbas av extra kostnader i samband med returen. Vi kan hålla inne krediteringen tills vi har fått beställningen i retur. Returer skall skickas till

ROSE Bikes GmbH
- Logistics Centre -
Isselburger Str. 17
46395 Bocholt

utan dröjsmål och i vilket fall som helst, inte senare än 30 dagar från att vi blev informerade om annulleringen. Kunden anses vara ansvarig för produkterna i returen. Kunden är ansvarig för skador som kan uppkomma under returtransporten, och kan bli tvungen att betala för skador på varorna som uppkommit under returtransporten.

6.3 Begränsningar i returrätten
Returrätten gäller inte

• tvaror som är tillverkade eller specialbeställda enligt individuella specifikationer för/av kunden,
• ljud- och videoinspelningsprodukter och programvara i förslutna förpackningar som har öppnats efter leverans.

7. PRISER OCH FRAKTKOSTNADER

7.1 Priser

Alla priser anges i det valda leveranslandets egen valuta, inklusive skatt:

Tyskland: Organisationsnummer: VAT ID no.: DE 811 440 544



7.2 Fraktkostnader

a. Priserna på hemsidan innehåller inte fraktkostnader. För ytterligare information om fraktkostnader, gå till www.rosebikes.se/shipping. Leveranskostnaderna visas separat i varukorgen innan utcheckning. Köparen betalar fraktkostnaden, ifall att beställningen inte faller innanför ramarna gällande fri frakt.



b. Fraktkostnader gällande leveranser utanför EU och internationella leveranser

Vi erbjuder olika fraktalternativ. Besök vår hemsida för detaljerade fraktkostnader, eller fråga offert när du beställer.


c. Specialkrav gällande frakt av cyklar

Elcyklar kan inte skickas till alla länder. Fråga oss innan beställning.




8. LEVERANS

8.1. Leverans inom Tyskland

I vår lager har vi fler än fyra miljoner artiklar klara för omedelbar leverans. Alla produkter som finns i lager skickas iväg följande arbetsdag (Mån-Fre) efter beställning. Den vanliga leveranstiden är en till två dagar. Om ingen ytterligare info anges angående en speciell produkt, kommer den att levereras inom tio dagar från beställning. För beställningar som betalas med ”förskottsbetalning” kan leveranstiden vara lite längre. För alla andra betalningsmetoder, börjar leveranstiden en dag efter ingånget avtal. Den totala leveranstiden beaktar inte helgdagar, utan endast arbetsdagar. Om en produkt i din beställning inte finns tillgänglig för leverans, kommer du att meddelas om detta omedelbart. Den restnoterade produkten skickas i en separat leverans så fort den finns tillgänglig. Om du inte vill ha en separat leverans, meddela oss om detta i beställningsskedet. Den separata leveransen med den restnoterade artikeln är naturligtvis kostnadsfri för kunden. .

8.2. Leveranser över hela världen

Varorna leveras vanligen inom två till fem arbetsdagar, men senast inom 10 arbetsdagar (extra tid för tullklarering behöver tas i beaktande för länder utanför EU). Uppdaterad lista på vanliga leveranstider finns här: www.rosebikes.se/shipping. En separat leverans av restnoterade produkter är tyvärr inte möjligt för leveranser utanför EU.

För leveranser utanför EU, kommer momsen att dras bort innan debitering. För leveranser utanför den Europeiska Unionen kan skatter och tullavgifter förekomma i mottagarlandet. För mer detaljerad information angående tull- och importregler i ditt land, kontakta den lokala handelskammaren eller tullmyndigheten.
FTA free trade agreement med EU: ROSE Bikes är inte en godkänd exportör. Ursprungslandet för alla produkter anges på fakturan, vilket kan påverka importen till ett icke-EU-land. Kontakta den lokala tullmyndigheten för mer information.

9. BETALNINGSALTERNATIV

Vi godkänner följande betalningsalternativ:

Kreditkort:

Hos oss kan man betala med MasterCard eller VISA. Ange giltigt kreditkortsnummer, CVC/CVV-kod och giltighetstid när du beställer. Vi debiterar när din beställning skickas iväg.

PayPal:

PayPal är ett säkert, enkelt och snabbt betalningsalternativ. Om du ännu inte har ett PayPal-konto, så är det enkelt att skapa ett: Besök https://www.paypal.com/se/ för att länka ditt bankkonto eller kreditkort till ditt PayPal-konto, för att kunna betala med PayPal. Vi debiterar ditt PayPal-konto vid beställning. Vänligen notera att betalningar via PayPal endast fungerar inom EU.

10. ÄGANDERÄTTEN

Vi äger varorna tills varorna är till betalda i sin helhet.

11. WARRANTY AND GUARANTEES

11.1
For all defects of the purchased item that occur during the warranty period, you have the legal right to rectification, repair or replacement. Besides, you can claim a reduction of the purchase price, withdrawal from the purchase agreement or compensation for damages instead of performance as well as replacement of your wasted costs in accordance with the statutory requirements. Exercising your right to a claim in the case of a defect shall be free of charge.

Important note: If you have purchased a complete bike from us, you are obliged to return the entire bike to make a warranty claim, and not just the defective components. Only then can we check whether the legal requirements for a warranty claim have been met.

11.2
In addition, we provide extended guarantees or services for certain products. These guarantees or services are in addition to your statutory rights towards us as your contracting partner in the event of a defect.

a. Crash Replacement Service for ROSE frames, ROSE forks and select ROSE wheels

If your ROSE frame, ROSE fork or ROSE wheel is covered by our ROSE Crash Replacement Service (as indicated in its product description) and it gets damaged or broken in an accident, we will replace your ROSE frame, fork or wheel with the same or comparable model of our current product range for 50% of the sales price within six years from the date of purchase. The replacement of frames or forks can only occur in our facility, you are not entitled to be sent a new frame or a new fork. The cost of installing the new frame or the new fork must be paid by you. We charge depending on the time required an hourly rate of 90 EUR (Switzerland: 120 CHF). Of course, you will receive a quote from us before we complete the replacement. You are welcome to bring your bike to us personally for the replacement of the fork or frame or to repair broken wheel spokes. If this is not possible, you can send the bicycle or wheel to us at your own cost (we will pay the cost of pick-up by the transport carrier and then add it to your final invoice) by making an appointment using this link: https://www.rosebikes.com/services/service-themen/service-termin-buchen. We will invoice you for the cost of pick-up and return transportation together with the costs for installation. You can find the transportation costs (one-way) here: https://www.rosebikes.com/shipping. We are also happy to send you a new ROSE wheelset at your own cost. This service only covers damages that are not subject to additional insurance. In case of a replacement, we will replace your ROSE frame, fork, or wheelset with the same or the nearest model, if the original product is not available. In this case, you are not entitled to receive an original product or to get a replacement for non-longer compatible components. The ownership of replaced, defective components – especially of frames, forks and wheels – will be transferred to ROSE Bikes GmbH during the process of the Crash Replacement Service. We will properly dispose of replaced components, frames, forks and wheels at our own expense.
The Crash Replacement Service can only be applied to the first owner of the bike and can’t be transferred.
The service provider is ROSE Bikes GmbH, Schersweide 4, 46395 Bocholt.

b. ROSE Recycling Guarantee

At some point, even the best bike reaches the end of its life cycle. In order to ensure that recyclable materials are reused in an environmentally-friendly manner and that non-recyclable materials are disposed of properly, we work continuously and intensively with suitably qualified partners and service providers to optimise the environmental balance at this point. As soon as the life cycle of a ROSE bicycle ends, we take care of the professional disassembly and separation of all materials used. This means that recyclable materials are returned to the recycling loop or are disposed of properly. The disassembly and recycling are free of charge for you. You can return the bike to any Store or Touchpoint or send it back to us at your own expense. If you wish, we can arrange for the packed bike to be collected - just book the collection via our service appointment tool and we will only send you an invoice for the shipping costs. (https://www.rosebikes.se/frakt). During the disassembly and recycling guarantee process, the ownership of the bicycle being disposed will pass to ROSE Bikes GmbH. There is no entitlement to the return of individual components, to the use of specific service providers or to an itemised statement of disposal. Should the condition of the bike permit repair and further use in charitable or social projects, we reserve the right to fix up the bike and give it to such a project.
The guarantor is ROSE Bikes GmbH, Schersweide 4, 46395 Bocholt.


c. Manufacturer’s Guarantees and Commercial Guarantees

All guarantees expressly specified are additional manufacturer’s guarantees or commercial guarantees. The type of guarantee is stated on the product page. Wear and improper use shall not be covered by these additional manufacturer’s guarantees or commercial guarantees (unless otherwise specified on the product page). In order to make a claim under guarantee, please send the defective product together with a proof of purchase and a description of the defect to: ROSE Bikes GmbH, 46393 Bocholt, Germany.
Important note: If you have purchased a complete bike from us, you are obliged to return the entire bike to make a guarantee claim, and not just the defective components. Only then we can check whether the legal requirements for a guarantee claim are met.

12. RETURNS / RETURN COSTS

Our packaging is also suitable for return shipments. A pre-paid returns label is enclosed in all our parcels that are shipped to Germany, Switzerland and Liechtenstein. For the return/complaint of online orders please enter your customer account . If you want to return or complain about a cash purchase, please click here to be redirected to the right portal. Simply hand the parcel over to the post office with the returns label on it. Please also include the completed returns form. When requesting a return, the goods may also be picked up at your address if need be. Returns from EU Member States, Switzerland and Liechtenstein are only free of charge when using our returns label or when a pick-up has been arranged by us. When returning goods from other third countries, you will bear the direct costs of returning the goods as well as the return customs clearance.

The use of the returns procedure offered is not mandatory for effective exercise of your right of withdrawal.


13. Transportskador/klagomål

Vänligen meddela oss genast om du upptäcker en transportskada på din vara. Om du får ett paket som är skadat, öppna det direkt medan den som levererat paketet finns på plats och begär en skriftlig bekräftelse på att paketet var skadat vid leverans. Att inte kontrollera ett skadat paket, eller att inte öppna det i närvaro av fraktfirmans representant påverkar inte dina lagliga garantirättigheter.

Om du har frågor, vänligen kontakta vår kundservice 00 800 22 77 55 55 (gratis från trådtelefon, samtal från mobiltelefon kan medföra en avgift).

Vänligen returnera paketet med vår returblankett (ej för cyklar). Ifall du har en reklamation angående kläder, vänligen tvätta plagget före du returnerar det. Om du returnerar hjälmar eller skor, använd hellre det paket som skorna levererades i, i stället för endast själva skolådan. Observera att de nämnda villkoren inte är en förutsättning för att du ska kunna utöva rätten att annullera eller hävda dina garantianspråk. För klagomål gällande cyklar vänligen kontakta vår Pro Service.

14. VAL AV JURISDIKTION

14.1
För alla avtal som ingås mellan ROSE Bikes GmbH och kunden gäller tysk lag. Förenta nationernas konvention angående avtal om internationella köp av varor gäller inte. Förutsatt att kundens bostadsort inte är i Tyskland, utan en annan stat inom EU, gäller den här statens bestämmelser och konsumentskyddslagstiftning om dessa ger kunden ytterligare rättigheter jämfört med den tyska lagstiftningen. (Art. 6 Kap. 2 Rom I-förordningen)

14.2
Om kunden inte är en privatperson, skall eventuella rättsfall prövas i Düsseldorf.

15. LÄNKAR

I den omfattning som webbsidan innehåller externa länkar (hyperlänkar) till webbsidor från tredje part, ligger ansvaret för innehållet på dessa sidor helt hos respektive operatör. ROSE Bikes har kontrollerat alla länkade sidor för lagöverträdelser innan länkarna till dessa sidor har skapats. Trots detta har ROSE Bikes inget inflytande över innehållet på dessa länkade sidor och således är ROSE Bikes inte ansvarig för innehållet på någon länkad sida. ROSE Bikes kontrollerar regelbundet innehållet på länkade sidor och tar omedelbart bort ifrågavarande länk om olagligheter upptäcks på en länkad sida.

16. DIVERSE

16.1
Viktspecifikationer, geometrier och egenskaper är information som meddelas av tillverkare. ROSE Bikes förbehåller sig rätten att leverera varor med tekniska förbättringar liksom färgavvikelser. Fel eller stavfel är inte bindande och vi tar inget ansvar för detta. Leveranserna är beroende av lagersituationen.

16.2
Tvistlösning på nätet enligt Art. 14 Sektion 1 ODR-VO: Europeiska kommissionen kommer att skapa en webbplattform for tvistlösning på nätet (OS). Webbplattformen finns här: https://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Vi försöker alltid att lösa problem i godo. Dessutom har vi beslutat att inte delta i några rättegångar, eftersom vi inte är tvungna att göra detta. Vår e-postadress är: info@rosebikes.com.
 


16.3
With regard to our promotional vouchers or discount codes, the respective terms and conditions apply.

17. ALLMÄNNA ANVÄNDARVILLKOR FÖR "MIN CYKEL" OCH KOMMENTARFUNKTIONERNA PÅ ROSEBIKES.SE

17.1
Syftet med den här plattformen är att cyklister skall kunna kommunicera och få utbyte av varandra. Därför förväntar vi oss ett respektfullt beteende av alla användare.

17.2
AInlägg kommer att publiceras med användarens namn eller användarnamn, tillsammans med profilbilden som användaren har lagt till kontot.<

17.3
Vänligen skriv inga sådana inlägg som innehåller något som kan skada andra personers integritet eller strider mot lagen.

17.4
Innan du laddar upp bilder, filmer eller information om andra människor, måste användaren ha lov att få publicera informationen. Det är du som användare som publicerar informationen och inte ROSE. Du som användare måste förklara för de berörda individerna vilken information du kommer att publicera och var.

17.5
Identitetshandlingar eller andra känsliga uppgifter får inte publiceras.

17.6
Om man bryter mot dessa användarvillkor, har vi rätten att radera inläggen som bryter mot villkoren och blockera användaren från "Min Cykel". Vår integritetspolicy hittar du här!

Leverantörsuppgifter

ROSE Bikes GmbH
Schersweide 4
46395 Bocholt
Tyskland
Telefon: +49 (0) 28 71 / 27 55 55
E-post: info@rosebikes.com
Företagets hemort: Bocholt
Företaget är registrerat: HRB 8315, local court of Coesfeld
Företagets ledning: Erwin Rose, Stefanie Rose, Thorsten Heckrath-Rose
VAT ID no.: DE 811 440 544
WEEE-Reg.-No. :
DE 26905420, NL WEEENL0592, BE 454237, DK DE811440544, FR M2976, GB WEE/BU3548YD, AT GLN 9008391794660, ERA 40544, SE 556552-7487
LUCID Reg.-Nr: DE2407933160043



SE HÄR FÖR BATTERILAGSTIFTNING OCH ELEKTROG

Se mer info här.

Version: 03/2024