•  50 000 produkter tillgängliga för direktleverans
  •  Gratis retur (inom EU)
  •  Personlig betjäning
  •  30 dagars returrätt
  •  Montering i Tyskland

Powerbar
Vätskeintag vid uthållighetsidrott

Även i år får cyklisterna jobba hårt i Tour de France. 3521 km totalt, dagliga etapper på upp till 220 km och bergsetapper med 4600 höjdmeter. De här siffrorna visar hur tufft Touren kommer att bli för cyklisterna. I Frankrike kommer vätskeintaget att spela en central roll. Med ett dåligt vätskeintag är det tuffare än det behöver vara! Detta är något som nästan varje idrottare har upplevt.

Svettning är en av de viktigaste mekanismerna för att skydda kroppen från överhettning. Intensiva och långa uthållighetsetapper, i kombination med höga temperaturer gör naturligtvis att man svettas mer. Svettningsgraden varierar mellan mindre än 0,5 liter och 2 liter per timme, beroende på intensiteten av utförandet, omgivningens förhållanden (t.ex. klimat, höjd över havet), konditionsnivå, kroppsvikt och andra faktorer.

Vätskeförlust är en av de vanligaste orsakerna till att prestationen sjunker under längre uthållighetsetapper. En vätskeförlust på bara 3 % av kroppsvikten under idrott (enligt vikten innan träningen/tävlingen började) kan redan påverka den fysiska och mentala prestationsnivån - speciellt om det är varmt. Därför är vätskeintaget före, under och efter idrott viktigt.

Bekanta dig med vårt sortiment!