•  50 000 produkter tillgängliga för direktleverans
  •  Gratis retur (inom EU)
  •  Personlig betjäning
  •  30 dagars returrätt
  •  Montering i Tyskland

Maik the Mechanic
Besegra vintern

Oberoende om du tänkt ställa undan cykeln under vintern, eller om du tänkt använda den: När det är kallt kräver cyklar mer underhåll - från kedjan, via bromsarna, till däcken. Elcyklar behöver ytterligare omsorg. Maik the Mechanic förklarar hur du gör cykeln klar för vintern:

JAG STÄLLER UNDAN CYKELN I VINTER:

» Tvätta cykeln noggrannt innan du ställer undan den och rengör transmissionen ordentligt.

» Rengör kedjan, bakväxeln, framväxeln, trissorna i bakväxeln och kassetten, samt smörj kedjan. Växla genom alla växlar och lämna kedjan på det minsta drevet i kassetten.

» Ett välventilerat och torrt utymme är det bästa stället för vinterförvaringen.

» Ställ cykeln på golvet, eller häng upp den på väggen. Undvik att hänga den cykeln verktikalt läge om den har hydrauliska bromsar.

» Om du kommer att vinterförvara din cykel med hydrauliska bromsar i vertikalläge, kolla då om det finns luft i bromssystemet och lufta bromsarna vid behov.

» Kolla däcktrycket regelbundet, annars kan däcken ta skada under längre förvaring.

JAG CYKLAR HELA VINTERN:

» Vissa kallar dem slit-och-släng-delar: Kedja, bromsar och däck kräver extra mycket underhåll under vintern.

» Kolla kedjan regelbundet och smörj vid behov. Använd gärna lite tjockare olja som hålls kvar bättre även om det är vått och slaskigt ute.

» Tvätta cykeln regelbundet med cykeltvättmedel för att få bort smuts och salt. Använd inte högtryckstvätt!

» Det finns speciella medel för att skydda cykelramen mot bl.a. korrosion.

» Dämpad framgaffel: Det lönar sig att vara lite försiktig i kölden. När det blir kallt fungerar inte gaffeln på samma sätt som när det är varmt, eftersom hydrauloljan i gaffeln blir mer trögflytande.

» Däck: Om du ofta cyklar i snö och is lönar det sig att använda vinterdäck eller dubbdäck.

» Om du har en cykeldator: Repsonsen hos det flesta LCD-displayer blir sämre när det är kallare. Om du förvarar din cykel ute, ta då in displayen.

» Fälgbromsarnas bromsklossar kan vara täckta av smuts och göra bromskraften avsevärt mycket sämre. Tvätta klossarna och fälgsidorna ofta för bättre bromsprestanda.

» Vid stora och snabba temperaturförändringar kan kondensvatten samlas i vajerhöljena och frysa, vilket orsakar problem.

JAG HAR EN ELCYKEL:

» Batterier är känsliga för kallt väder. Så länge man använder elcykeln är det inga problem eftersom användningen håller battericellerna varma, men under längre pauser lönar det sig att skydda batteriet med ett neopren-skydd.

» Om man förvarar cykeln utomhus i temperaturer under 0 grader, rekommenderas det att man tar in batteriet och förvarar det, samt laddar det i rumstemperatur. Det absolut bästa är att man monterar batteriet på sin elcykel precis innan man åker iväg.

» Ta bort eventuella displayer från styret.

» Elcykelbatteriet skall vara laddat till mellan 40-70 % innan förvaring. Det rekommenderas också att man kollar laddningsnivån med 2-3 månaders mellanrum och laddar batteriet om det behövs.