We need your consent to load Youtube.
We use a third-party service to embed video content. This service may collect data about your activities. Please read the details and agree to use the service to view this video.
We use a third-party service to embed video content. This service may collect data about your activities. Please read the details and agree to use the service to view this video.
Grand Prix 4000 S II’s era kommer till vägs ände - Continental slutar att tillverka detta populära all-round-däck, även om det fortfarande är ett referensdäck på landsväg. I stället kommer gummiexperten att lansera efterträdaren Continental Grand Prix 5000 – och en version som är tubeless ready!
Hittills har det tyska premiummärket inte haft något slanglöst däck i sitt sortiment. Förutom den klassiska kanttrådsvarianten av Grand Prix 5000, som är en förbättrad version av föregångaren, kommer Continental nu även att presentera Grand Prix 5000 TL och bevisar härmed att man är bland de ledande tillverkarna i världen när det gäller landsvägsdäck.
Helt enkelt bättreRullmotstånd, punkteringsskydd, komfort, vikt... i jämförelse med föregåengaren, är Continental Grand Prix 5000 ett steg framåt på alla områden. Continentals eget testlaboratorium visar 12% lägre rullmotsånd, 20% bättre punkteringsskydd och ytterligare komfort tack vare den förbättrad Active Comfort Technology. Största delen av vibrationerna tas upp av däcket och förbättrar cykelkänslan. Dessutom har Continental lyckats med att reducera vikten hos Grand Prix 5000 med omkring 10 gram i jämförelse med 4000 S II (25 mm bredd).
Black Chili Compound – En testad gummiblandning med ytterligare förbättringarBra grepp och lågt rullmotstånd är i princip varandras motsatser. Under utvecklingsarbetet av Grand Prix 5000, har Continental förbättrat den välkända Black Chili Compound för ännu bättre balans mellan styvhet och stabilitet, för att få ett däck med optimerat rullmotsånd som ändå är tillräckligt mjukt för att ge maximalt grepp.
Laser Grip – Obi-Wan-StyleFör ytterligare grepp i snabba kurvor har Continental Grand Prix 5000 utrustats med Laser Grip. Den här microstrukturen är ingraverad i däckets yta och bidrar till säkrare kurvagning och bättre kontroll.
Vectran™ Breaker – Finns där när du behöver den.Alla vill ha det... Maximalt skydd mot punkteringar. Men ingen vill ha tyngre däck. Vectran™ Breaker punkteringsskyddet hos Continental Grand Prix 5000 har fått sin inspiration av enormt starka spindelnät och tillverkas av en syntetiskt tillverkad högteknologisk fiber gjord av LCP, liquid-crystalline polymer. De hållbara, tätt vävda fibrerna skapar ett extremt hållbart skydd mot punkteringar, utan att däcket blir avsevärt tyngre.
Slang eller slanglöst – Vilket väljer du?Continental bekräftar att 5000 TL har omkring 5% lägre rullmotstånd i jämförelse med den klassiska kanttrådsvarianten med innerslang. Dessutom är den slanglösa versionen bekvämare. Grand Prix 5000 TL passar i princip alla tubeless ready-fälgar på marknaden. Däcket behöver inte tätningsvätska för att hålla tätt. Men Continental rekommenderar i varje fall att man använder sig av deras egen tätningsvätska Revo för maximalt skydd mot punkteringar.
Om du sedan tidigare har tubeless ready-hjul, så rekommenderar vi att du väljer den slanglösa versionen av Grand Prix 5000. Välj det bästa, helt enkelt!